

—Eng txt soon—
Tadej Vindiš & Matic Potočnik: Sebične mašine / Selfish Machines
6 – 12 December 2019 | 16.00 – 20.00
Otvoritev postavitve / private view:
ob/at 20.00, 6 December 2019, Osmo/za, Ljubljana
Kompleksnost inteligentnih računalniških sistemov, ki danes neposredno posegajo in transformirajo družbeno-politična področja, gospodarstvo in kulturo, daleč presega razumevanje tistih, ki so jih razvili. Hitrost pregledovanja, primerjave in obdelave množice informacij ter bliskovitost njihovega strukturiranja in generiranja rezultatov, sta neprimerljivi s človekom. Tako računalniškim sistemom prepuščamo vse več in vse zahtevnejše odločitve. Naše sisteme, ki jih ne razumemo v popolnosti, urimo na bazah podatkov, ki so plod najhujših impulzov človeške zgodovine, uporabljamo pa jih pri nadzoru in v represivnih organih, v zdravstvu, v lastnih družbenih odnosih, pri diseminaciji podatkov in informacij, v bančništvu in financah ter pri upravljanju z resursi. Vse to počnemo brez kakršnihkoli standardov, brez resnega testiranja. In to kljub temu, da zapleteni inteligentni sistemi spreminjajo in podrejajo ustroj danih razmerij kjerkoli jih uvedemo, področja, ki se jih dotikajo, pa hitro postanejo podrejena lastni logiki teh umetnih sistemov. Kljub temu, da mašinerija posega v naše bivanje še bolj radikalno in širše kot le na naša neposredna telesa, te tehnologije še naprej uvajamo naglo in brez resnega razmisleka in zadržkov. Vzvodov kontrole nad tehnologijo, kot so npr. v rabi pri farmacevtskih izdelkih, ki naj bi zagotavljali, da so neželeni učinki manjši in manj pogosti kot pozitivni, pa praktično ni.
Tadej Vindiš in Matic Potočnik bosta v osmo/zi predstavila drugo fazo dolgoročnega Vidniševega raziskovalnega projekta Sebičnih mašin. V projektu Vindiš spodbuja samoučeče računalniške sisteme, da dajejo prednost svojim operativnim značilnostim pred učinkovitostjo njihove uporabe. Projekt obrača pozornost k stranskim produktom planetarnega superorganizma; k logiki komputacijskih sistemov, ki namesto statistično pomembnih rezultatov proizvajajo avtonomne artefakte, kar nas lahko pripelje do bolj intuitivnega razumevanja umetnih inteligenc. Bi takšne “sebične mašine”, v svoji neuporabnosti v “resničnem svetu” še vedno imitirale svet, na način, kot ga dojemamo sami? Imajo take naprave kakršenkoli koncept o človeštvu, ali nas enostavno prezrejo? Česa se lahko naučimo od tovrstne nevednosti? In kaj je – v svojem jedru – računalniška inteligenca?
***
Tadej Vindiš je umetnik, kurator, producent in predavatelj, ki deluje na stičišču med sodobno umetnostjo, kulturologijo, tehnologijo in medijskimi raziskavami, s poudarkom na področju strojnega vida – njegovih kulturnih posledic in motenj. S štipendijo Ministrstva za kulturo RS je diplomiral iz fotografije na FAMU v Pragi. Leta 2016 je končal magistrski študij Interaktivni mediji: kritična teorija in praksa z odliko na Goldsmiths Univerzi v Londonu, pod mentorstvom Grahama Harwooda in Luciane Parisi. Za študij je prejel štipendijo Javnega sklada RS za razvoj kadrov. Nadaljeval je kot gostujoči raziskovalec pri Goldsmiths, kjer razvija Selfish Machines, praktični raziskovalni projekt umetne inteligence. Vindiš je del ekipe, ki je leta 2014 znova zagnala festival Fotopub in je bil izvršni direktor Društva za sodobno kulturo Fotopub med letoma 2017 in 2019. Kot producent in član kolektiva body>data>space (London) je sokuriral razstavo Bio-Body-Tech na Nesta FutureFest 2018. Od leta 2017 razvija po meri izdelan, naglavni VR snemalnik za Seeing I, projekt, ki je bil na (pred)ogled postavljen na festivalu Ars Electronica 2019. Predava kot gostujoči predavatelj na Westminster School of Arts Univerze v Westminsterju. www.tadejvindis.com
Matic Potočnik je računalničar, ki se ukvarja z razvojem in analizo programja ter z raziskovanjem tehnoloških sprememb in njihovih posledic. Pogosta tema njegovega dela v umetnosti je prelivanje navideznega in resničnega. Z Dominikom Mahničem sta ustvarila instalacijo Lumen – risanje v povečani resničnosti, z Danom Adlešičem in Tilnom Sepičem je sodeloval pri projektu mešane resničnosti Od oblike do oblike, s Sašo Spačal pa sta razvila Liminoid – obogateno in virtualno izkušnjo razpršene subjektivitete. S svojim tehničnim znanjem je prispeval tudi k več delom Zorana Srdića Janežiča, k interaktivni instalaciji Neskončna vmesnost Mojce Založnik, k interaktivni zvočni postavitvi Partíja Mateja Stupice in Jake Bergerja – Brgsa, k projektu Selfish Machines Tadeja Vindiša in drugim. V Sloveniji je bilo njegovo delo predstavljeno v galeriji Kapelica, Aksiomi, osmo/zi, +MSUM, Layerjevi Hiši, na festivalih Svetlobna Gverila, IZIS, MFRU in drugje, v tujini pa na festivalih Ars Electronica (AT), Device_art (CRO) in Queens (DK).
* * *
Avtorja: Tadej Vindiš in Matic Potočnik
Kuratorica: Anja Zver
Produkcija: Zavod Projekt Atol
Razvoj projekta sta omogočili: Mestna občina Ljubljana, Oddelek za kulturo in Ministrstvo za kulturo. Delovanje Projekta Atol podpira tudi Ministrstvo za javno pravo. Za tehnično podporo se zahvaljujemo KONS:: Platformi za sodobno raziskovalno umetnost, ki jo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj.
—————————————————————————————–
Tadej Vindiš (1990, Slovenia) is London-based artist, curator, producer and lecturer on the crossroads between contemporary art, cultural studies, technology and media research, focusing on the field of machine vision – its cultural implication and disruption. With a scholarship from the Ministry of Culture of the Republic of Slovenia, he finished his degree in photography at FAMU in Prague. In 2016, he finished his MA studies in Interactive Media: Critical Theory and Practice with distinction at Goldsmiths, University of London, under the mentorship of Graham Harwood and Luciana Parisi, for which he obtained a scholarship from the Slovene Human Resources Development and Scholarship Fund. He continued as a Visiting Researcher at Goldsmiths, where he develops Selfish Machines, a practice-based research project into artificial intelligence. Vindiš is part of the core team that relaunched the Fotopub Festival in 2014 and is an Executive Director of Fotopub Association for Contemporary Culture. As a Lead Producer and Member of the body>data>space collective in London, he co-curated Bio-Body-Tech exhibition at Nesta’s FutureFest 2018. Since 2017, he is developing a custom-built head-mounted VR recorder for the Seeing I project, which previewed at Ars Electronica 2019. He lectures as a Visiting Lecturer at Westminster School of Arts of the University of Westminster. www.tadejvindis.com
Matic Potočnik is a researcher of technological changes and their impact. He focuses on the development and analysis of software.
In his art he commonly works in merging the real and the virtual. With Dominik Mahnič he created Lumen, an installation for extended reality. He collaborated with Dan Adlešič and Tilen Sepič on Form from Form, a mixed-reality project. With Saša Spačal he developed the Liminoid, a work on scattered identity, relying on augmented and virtual reality. His expertise also helped develop works by Zoran Srdić Janežič, Mojca Založnik’s Infinite In-Between, The Game by Jaka Berger – Brgs and Matej Stupica, as well as the first version of the Selfish Machines. His work has been presented at festivals like Ars Electronica (AT), Device_art (CRO) and Queens (DK), Svetlobna Gverila, IZIS, International Computer Art Festival Maribor (MFRU) and in museums and galleries such as Museum of Contemporary art Metelkova (+MSUM), Kapelica Gallery, Aksioma’s Project Space and Layer’s House.
* * *
Authors: Tadej Vindiš & Matic Potočnik
Curator: Anja Zver
Production: Zavod Projekt Atol
The development and presentation of the project has been made possible by: The City of Ljubljana, Department for Culture, the Ministry of Culture and the Ministry of Public Administration. Technical support by KONS:: The Platform for contemporary investigative art, co-financed by the Republic of Slovenia and the European Union’s European Regional Development Fund.
Spletna stran uporablja piškotke. Z nadaljno uporabo strani smatramo, da se z njimi strinjate. Več
Kaj je piškotek? Skoraj vsako spletno mesto uporablja tehnologijo piškotkov. Piškotek je majhna datoteka, ki shrani internetne nastavitve. Prenese se preko brskalnika med prvim obiskom na spletnem mestu. Ko se naslednjič vrnete na stran preko iste naprave, lahko brskalnik preveri, ali je soroden piškotek prisoten (torej tisti, ki vsebuje ime strani), in uporabi podatke iz piškotka ter jih pošlje nazaj stran. To omogoča spletnim mestom , da prepoznajo, da jih je uporabnik že predhodno obiskal, in v nekaterih primerih temu prilagodijo prikazano vsebino.